איך לשמור על הריפודים והספות?

הספות הן אחד הפריטים המשפיעים ביותר על המראה של הבית כולו. זהו גם הרהיט שמספק לכולנו רגעים רבים של נחת, ולכן חשוב מאוד לשמור על הספה. בעיקר נדרשת הגנה על הריפודים, ובפרט מומלצת שגרת התחזוקה הבאה:

שאיבה יסודית

הפעולה הבסיסית ביותר היא שאיבת האבק. לפני השאיבה חשוב להסיר את כל מה שנמצא על הספה – כיסויים, כריות ועוד – ועוד דגש חשוב הוא להגיע עם הפיה של השואב לכל פינה: בחריצים שבין הכריות ובינן לבין המשענות, משני צידי הכריות, מכל צדדי הריפוד וכו'. מומלץ לבצע שאיבה יסודית ומושקעת לפחות פעם בשבוע, ואם אתם חיים בסביבה רוויית אבק (כמו רובנו) אפילו פעמיים בשבוע.

אוורור

פעולה חשובה נוספת לשימור הריפודים והספות במצב טוב היא אוורור. התדירות המומלצת היא אחת לחודש או חודשיים. דרך אחת היא להסיר את הריפודים כדי שהספה תוכל "לנשום", אופציה נוספת היא להציב את הספה במרפסת או לידה במשך מספר שעות (אם הדבר אפשרי), ואפשר גם פשוט לפתוח את כל החלונות בסלון ולהפעיל מאוורר שמכוון אל עבר הספות.

האוורור מאפשר לריחות רעים להתנדף וגם מפחית את הסיכון להיווצרות עובש והצטברות אבק שהופכת לכתם.

הסרה מידית של כל כתם

אנחנו מבלים חלק גדול משעות הפנאי שלנו על הספות, ובין השאר גם אוכלים ושותים בזמן הישיבה עליהן. אם בעקבות חוסר תשומת לב רגעית נוצר כתם על הספה, כדאי לנסות להסיר אותו באופן מידי. ככל שחולף זמן רב יותר מהרגע שבו נוצר הכתם ועד לניקוי שלו, הסיכוי להצליח להעלים אותו פוחת משום שהחומרים המלכלכים מחלחלים אל עומק הסיבים.

דרך פשוטה שמבוססת על אמצעים ביתיים היא קודם כל לנסות לספוג כמה שיותר מהחומר שיצר את הכתם – באמצעות טפיחות עדינות עם מטלית רכה או מגבת נייר. לאחר מכן מערבבים כוס מים חמימים עם 2-3 כפות חומץ לבן ומעט אבקת כביסה או נוזל ניקוי כלים. את התערובת מורחים על הכתם, מחכים כמה דקות – ואז סופגים את החומר עם הלכלוך באמצעות מטלית רכה חדשה ונקייה. חשוב מאוד לייבש את האזור היטב לאחר התהליך.

הדברה

הריפודים של הספות עלולים להפוך לבית של חרקים ובפרט עלול להסתתר בהם פשפש המיטה. במקרה כזה נדרשת הדברה מקצועית. הדברה נגד פשפש המיטה כוללת גם שאיבה עוצמתית, גם שימוש בקיטור חם וגם ריסוס באמצעות שני חומרי הדברה – אחד נגד הפשפשים הבוגרים ואחד שתפקידו למנוע מביצי הפשפשים להפוך לבוגרים.

דגש חשוב נוסף במסגרת הדברת פשפש המיטה הוא סריקה יסודית בכל הבית כדי לאתר את כל מקומות המסתור של החרק החמקמק (שיכול למשל להתחבא גם בתוך שקעי החשמל). בחלק מהמקרים תתבקשו גם לבצע כביסה בטמפרטורה גבוהה של בגדים, וילונות, מצעים וריפודים.