חשיבותה של בטנה לוילון

אנשים רבים, בעלי בתים ודיירים כאחד, לא מתייחסים לנושא של בטנה כאשר חושבים על וילונות לבית, וחבל. מסתבר שתוחלת החיים של הוילונות תלויה דווקא בפריט זה, אשר אינו נראה לעין בדרך כלל, אבל תורם רבות לשיפור המראה, להגנה , לבידוד, לפרטיות ועוד.

בטנה של וילון היא כמו תחתית של שטיח – לא רואים אותה, אבל בלעדיה השטיח לא באמת שטיח…

במה תורמת בטנה לוילונות?

הפחתת זיהום רעש

בטנת וילון עוזרת להפחית זיהום רעש מבחוץ. השילוב של בטנה קצת יותר עבה עם בד הוילון העיקרי יוצרת מחסום טוב בפני גלי קול. הפחתת חדירה של רעש יוצרת סביבה נעימה, שקטה ובריאה  יותר.

הפחתת נזקי אור וקרינה

בטנת וילון מאפשרת להפחית את כמות האור החודר לחדר. במידה ותולים וילון בד בלבד, קרינת אוּלְטְרָה סגול (UV) עדיין יכולה להיכנס לחדר דרך הבד הדק יותר. הוספת בטנה עוזרת להפחית קרינה מזיקה זו. יש לכך מספר יתרונות: אריכות ימים של בד הוילון עצמו, הגנה של שטיחים ורהיטים "רכים" אחרים בתוך החדר, והפיכת החדר לכהה יותר, ובכך לידידותי יותר לשינה ומנוחה.

בידוד

התקנת שכבה נוספת על ידי הוספת בטנה לוילון יוצרת "מלכודת חום" אשר לוכדת את החום מתוך החדר, מונעת סירקולציה של האוויר החם בחדר ובכך מורידה את טמפרטורת האוויר. ניתן להשיג אפקט זה על ידי שימוש בבד ארוג בצפיפות. בנוסף, כשמתלבטים איך לבחור מזגן או איזה סוג, חשוב לקחת בחשבון – במיוחד באזור שלנו – שבטנת וילון יכולה אף לעזור בהפחתת החום בחדר על ידי החזרת קרני השמש.

הגנה מפני אבק

בטנת וילון עוזרת למזער את כמות האבק בחדר. כאשר יש וילון עם בטנה, גם כאשר החלון פתוח, הבטנה משמשת למעשה מגן אבק. היא שומרת על החדר נקי מאבק (וגם מפחיתה את כמות הכביסות של הוילונות).

שמירה על פרטיות

פונקציה חשובה נוספת של בטנת וילון היא שמירה על הפרטיות. לדוגמה, מי שרוצה קצת פרטיות אבל גם לא מעוניין לוותר על תאורה טבעית בחדר, יתקשה לעשות זאת עם וילון פשוט ללא בטנה. עם בטנה, אפשר לקבל את הפרטיות הרצויה כי היא מכסה את החלונות אבל באותו זמן, הבטנה  מאפשרת לאור השמש הטבעי לחדור.

הגנה על הבד העיקרי

בטנת וילון מסייעת בהפחתת הסיכון של היווצרות טחב ועובש שיפגעו בבד הראשי של הוילון. הגנה זו מושגת על ידי חסימת הלחות שעלולה להיווצר על החלון (במיוחד בבוקר), עקב התעבות. זה גם תורם להגדלת תוחלת החיים של הבד בטווח הארוך.

לסיכום

וילונות הם תוספת אסתטית חשובה לכל בית, אבל חשיבותם אינה טמונה רק בתחום העיצוב. יש להם יתרונות פרקטיים רבים אשר יכולים להשפיע על איכות החיים ולתרום למשל לבידוד מחום, גם אם בודקים איך לבחור מזגן שיעזור לחסוך בצריכת אנרגיה, בשמירה על פרטיות וכו'.