כך תסגננו בית נגיש

למרבה הצער, לעתים יותר מדי קרובות, בית שנועד להיות נגיש נראה כאילו הוא קליניקה ולא בית. זה קורה כאשר אנשים לוקחים בחשבון את התפקוד ושוכחים לתת את הדעת גם על העיצוב והסגנון.

זה לא חייב להיות גם המצב שלכם. גם אם כרגע אתם עסוקים בהתקנת מאחזי יד ברחבי הבית כדי לסייע לבן משפחה עם מוגבלויות להתנועע בקלות רבה יותר, עדיין אתם יכולים להשתמש בעיצוב פנים נגיש ומסוגנן, שיתרום לתחושה של בית חם ונעים לכול בני המשפחה.

תכנון מתוך מחשבה קדימה

יש חברות בניה בעולם שבונים מתוך הרעיון של ׳סוף מעשה במחשבה תחילה׳. כלומר, כל מבנה שלהם הוא נגיש מלכתחילה, והם עושים עבודה מדהימה. העיצובים שלהם כוללים:

דלתות רחבות מספיק לכיסאות גלגלים.

חדרי אמבטיה עם מקום נרחב מספיק.

טפטים על הקירות וריפוד על הדלתות שמציעים לדייר עם קשיי ראיה להשתמש בחוש המישוש כדי למצוא את דרכו ברחבי הבית.

שימוש בבדי ריפוד מיוחדים שניתנים לרחיצה ומתאימים למשפחה עם פעוטות או עם אנשים עם בעיות שליטה בסוגרים.

חברות בניה אלה מצליחות לממש הלכה למעשה את התפישות של העיצוב האוניברסלי.

מהו עיצוב אוניברסלי?

עיצוב אוניברסלי, UD (Universal Design) עוסק בעיצוב הסביבה כך שהיא תהיה שמישה במידה המרבית על ידי כל האנשים בלי קשר לגילם, ליכולתם או למוגבלות שלהם. לפי גישת ה-UD, הסביבה צריכה להיות מתוכננת כך שתענה על הצרכים של כלל האנשים המעוניינים להשתמש בה.

תהליך עיצובי על פי גישת העיצוב האוניברסלי מתחשבת בצרכים וביכולות המגוונות של כולם וכוללת מוצרים, שירותים וסביבות העונות על צרכים של אנשים. במלים אחרות, עיצוב אוניברסלי הוא עיצוב טוב.

עיצוב אוניברסלי שואף, בין השאר, לשפר את תפיסת העיצוב המקורי, על ידי הפיכתו לכללי יותר. עם זאת, התכונות המשפרות את הגישה או את השימוש על ידי אנשים מסוימים, לא אמורות לפגוע או להפחית את החוויה של המשתמשים האחרים.

נגישות אינה מחסום לאסתטיקה

נגישות לא מאלצת ליצור בית מכוער, משעמם או מבולגן. אילוצי העיצוב הנגיש דווקא יכולים לתרום לרעיונות חדשים, שישפרו את מראה הבית שלכם ויובילו לבית נוח יותר עבור כל המשתמשים.

התפישה של ׳עיצוב לכולם׳ יכולה לשמש היטב אנשים עם לקויות ראייה, לקויות שמיעה, מוגבלות קוגניטיבית או קשיי ניידות. מעצב פנים המתמחה בעיצוב פנים שכזה, יוכל לעצב מחדש את הבית המונגש על מנת להפוך אותו למאובטח ולנוח יותר עבור קשישים ואנשים עם ניידות מוגבלת.

הפיכת הבית לנגיש לא אומרת שצריך לשכוח את האסתטיקה. מעצב פנים טוב שמבין את צרכי הנכים, לעולם לא יעתיק את עיצוב המקלחת של בית החולים, לחדר הרחצה שלכם. במקום זאת, הוא יאפשר לכל בני המשפחה, כולל קשישים ואנשים עם קשיי ניידות, להישאר עצמאיים בחיי היומיום שלהם, בבית שהוא נוח, בטוח ויפה.

מעצב פנים יכול לסייע לאנשים עם מוגבלות לחשוב מחדש על עיצוב הדירה או הבית שלהם, בהתאמה לאילוצי הניידות האישיים שלהם. בין אם חוסר הניידות נגרם כתוצאה מהזדקנות או ממחלה, מצבים שבדרך כלל מצריכים עיצוב מחדש מלא של הבית.

תכנון מותאם אישית

מעצב פנים יכול לעזור לכם לעצב, לשנות ולפרוס מחדש את שטח הפנים, בהתאם לצרכים של בן המשפחה המוגבל. בו בזמן הוא גם יבחן את הצרכים הספציפיים של בני הבית כדי להתאים את הנגישות לאתגרים העומדים בפניהם בחיים היומיומיים.

תכנון מותאם אישית מאפשר להפחית את הסיכון לתאונות, עם זאת עיצוב נגיש, למשל של המקלחת, המשתמש בברזים, תאורה וריצוף מודרניים ויפים, יכול להציע גם אסתטיקה וגם נגישות ונוחות.